ارتباط بالا بودن قندخون در بیماران مبتلابه نارسایی قلبی ومرگ زودرس

 7 ژانویه 2015- براساس تحقیق جدیدی که نتایج آن در مجله اروپایی Heartمنتشر شده است انجام یک آزمایش قندخون برای بیمارانی که با نارسایی قلبی به اورژانس مراجعه می کنند ضروری است و از مرگ زود هنگام  آنها جلوگیری می کند. این نتایج نشان می دهد یک آزمایش ارزان قیمت می تواند خطر بستری شدن طولانی تر در بیمارستان و ایجاد مشکلات دیگر سلامت نظیر دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

سندرم نارسایی قلبی حاد (AHFS) یکی از شایع ترین علل مراجعه به  بخش اورژانس است و با میزان  بالای مرگ ومیر در ارتباط است.

دراین تحقیق دانشمندان موسسه ی ارزیابی علوم بالینی (ICES)مرکز قلب Munkدرشبکه ی بهداشت ودرمان دانشگاه تورنتو به ارزیابی تأثیرات مقدار قندخون بر برخی نتایج سندرم نارسایی حاد قلبی از جمله مرگ زود رس، بستری شدن در بیمارستان  و دیابت پرداختند.

محققان به آنالیز اطلاعات 16524 بیمار مبتلا به سندرم نارسایی حاد قلبی که شرایط جسمانی آنها را مجبور به مراجعه به بخش اورژانس درفاصله ی سالهای 2004 تا 2006 کرده بود، پرداختند. از میان  این بیماران که همگی 70 تا 85 سال سن داشتند، 49 درصد مرد بوده و 56 درصد به دیابت مبتلا نبودند.

آزمایشات مقدار قندخون  این افراد با گروه  مرجع مقایسه  گردید، تمام بیمارانی که در گروه مرجع مقدار قند خونشان درمحدوده ی3.4تا 6.1میلی مول درلیتر(زیر 5.9میلی مول درلیتر) بود معمولاً به عنوان  افراد غیر دیابتی درنظر گرفته شدند.

هنگامیکه  بیماران غیردیابتی دراین گروه  با بیماران گروه مرجع مقایسه شدند، دانشمندان دریافتند که :

·        26 درصداز مرگ ومیرها درطی 30 روز به هردلیل در افرادی با مقدار قندخون بین 6.1تا 7.8میلی مول درلیتر اتفاق افتاده است.

·        درافراد دارای قندخون بالاتر از 11.1میلی مول در لیتر افزایش خطر مرگ ومیر به هر دلیل 50 درصد افزایش یافته بود.

·        دربیماران با قند خون 6.1تا 7.8میلی مول درلیتر خطر مرگ  به دلیل بیماریهای قلبی عروقی 28 درصد افزایش یافته است.

·        خطر مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی در بیمارانی که مقدار قند خونشان بین 9.4تا 11.1میلی مول درلیتر است، 64 درصد افزایش نشان می دهد.

·         خطر ابتلا به دیابت در افرادیکه  مقدار قند خونشان بین 6.1 تا 7.8میلی مول درلیتر است 61درصد افزایش یافته است.

·         خطر ابتلا به دیابت در میان افرادی با مقدار قند خون بیش از 11.1میلی مول در لیتر  به 261درصد رسیده است.

برای هر یک میلی مول در لیتر افزایش مقدار قند خون،  خطر ابتلا به دیابت 14درصد  افزایش می یابد.

درکوتاه مدت نتایج این تحقیق نشان می دهد حتی افرادیکه به بخش اورژانس مراجعه می کنند و قبلاً بیماری  دیابت در آنها تشخیص داده نشده است و حتی افرادیکه مقدارقند خونشان در محدوده ی افراد  غیر دیابتی است(مقدار قندخونشان بیش از6.1میلی مول درلیتر باشد) درمعرض افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ومرگ زود هنگام هستند.

پرفسور Leeمحقق ارشد در ICESمی گوید: درمیان بیمارانی  که قبل از این  به دیابت مبتلا نبودند  قند خون اکثر افراد (51 درصد) درهنگام مراجعه به بخش اورژانس درمحدوده ی طبیعی است اما بیش از 6.1میلی مول درلیتر  میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهدهمه ی این بیماران قبل از ترخیص باید آزمایش تشخیص دیابت را انجام دهند، اگر نتایج آزمایش قند خون ناشتای آنها بالا  نباشد این افراد باید بطور منظم  تحت نظارت سرپایی در مورد ابتلا به دیابت قرار گیرند.

 اگر چه دیابت یک عامل خطر شناخته شده برای ابتلا به نارسایی قلبی است اما این اولین باری است که تحقیقات نشان می دهد نارسایی قلبی موجب مستعد  شدن افراد به ابتلا به بیماری دیابت می گردد.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/high-blood-sugar-levels-in-heart-failure-patients-connected-to-early-death-96089489.html